woensdag 22 maart 2017

18 Wereld Water Dag

Update 31/3 nog €600 nodig ivm nieuwe solar pomp en paneel!!!

De zon kruipt snel omhoog. De palmen staan roerloos, in tegenstelling tot de laatste dagen. Een storm raasde en raasde. De vissersboten werden gewaarschuwd niet uit te varen. Te gevaarlijk. Het stoof over de compound en de ramen waren niet open te houden.
Ik rij zigzag met de jeep over het hobbelige zandpad naar de school. Passeer een moskeetje en een enkele compound. Na diverse kuilen die ik niet heb kunnen ontwijken en links rechts groetend wie er maar op mijn pad kwam, bereikte ik tegen tienen de school. Wat ik niet eerderder zag: een stenen gebouwtje met twee ijzeren deuren. Gesloten met hangsloten. Een generatorhuis? Of soms de toiletten waar het hoofd van de school het over had? Informatie is soms moeilijk compleet te krijgen. Ofwel de taal is een mankement, ofwel ik ben niet genoeg op het waterprobleem ingegaan om het helemaal te snappen.  Waarschijnlijk het laatste. En dus besluit ik opnieuw poolshoogte te nemen.
Ik tref het. Het kleine kamertje van de 'principal' zit tjokvol met leerkrachten. Ze blijken zojuist hun vergadering beeindigd te hebben. Ik vertel dat ze zo snel mogelijk aan de slag kunnen wat mij betreft. Het sponsorgeld neemt een vriend van mij mee uit Nederland op 3 april. Dat scheelt zestig euro aan creditcard kosten die we heel goed kunnen gebruiken. We wisselen telefoonnummers uit.
Maar hoe zit het nou met die toiletten? Doet de regering er niets aan? Het is toch een overheidsschool? Klopt. Maar het is steeds maar weer het water. De waterpomp die  de wc's en de kranen niet kan bedienen.
Ik had de eerste keer al begrepen dat de pomp slechts een van de drie faciliteiten kon bedienen. Zowel de hoofdkraan, als de tuin, als de wc's hebben water nodig. Ik begrijp nu waarom de leerlingen van het 'local toilet ' gebruik moeten maken, het gat in de grond. Het huisje dat ik bij aankomst zag zijn de echte toiletten. Maar de wcpotten lekken als de ziekte. Een van de leerkrachten giet er een emmer water in. Het stroomt er aan de onderkant net zo hard weer uit. Je moet er niet aan denken als er poep of urine in weggespoeld wordt. Alles wordt dan gezellig over de vloer verspreid. Daar moet een loodgieter bij komen. Langs de wanden staan keurig betegelde wasbakken met kranen erboven.  Maar helaas komt er geen water uit.
"We have 480 students. they all have to go to that local toilet over there.."  en ze wijst me de schutting van  palmblad waarachter ' het gat in de grond'  zich bevindt.
"Fat fat.. snel snel.. zorgen dat de pomp het doet en de controller!" besluit ik. "And clean all please!" Want het ziet er nu niet uit. Direct wordt er opdracht aan een paar kinderen gegeven de boel schoon te maken.
De deuren van het gebouwtje gaan weer op slot. De leraren en juffen verspreiden zich weer over de klassen nadat ze me omstandig bedankt hebben. Helaas kan ik niet zeggen "kleine moeite.." want het vergt heel veel energie en creativiteit om mensen te overtuigen van de nood die hier is. Kinderen met alsmaar buikpijn en hoofdpijn. Te weinig drinken en te weinig handen wassen. Alles staat en valt met water en hygiene.
"Kanale kanale.. " denk ik. Het gaat komen Tien! Heus! Want een reuzen-start is al gemaakt in een week tijd. Nu nog de punten op de i  zetten, zodat ik kan zeggen: "We from Holland  did it!!!"
Bij deze alle gevers alvast reuze bedankt!!!
Ook doneren? Stuur me een PM  via FB of stuur een mail naar kalistientje@gmail.com,  dan stuur ik je mijn bankgegevens.  Alles onder vermelding van 'water schooltje" 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Kan hier..