zondag 30 april 2017

23

De zon is onder. Op de Brikama Highway - gewoon een asfaltweg met kuilen en gaten - is het een komen en gaan van gele Mercedes taxi's, aftandse busjes, vrouwen met bagage op hun hoofd die de weg oversteken en kinderen die roekeloos in het donker elkaar achterna zitten, met of zonder gammele fiets. Een soort verkeersinfarct waarbij het een wonder is dat er geen ongelukken gebeuren. Go-met-de-flow lijken de Afrikanen uitgevonden te hebben. Auto's passen zich letterlijk naadloos aan elkaar aan. Gaat de een links rijden om een kuil te vermijden dan laveert het tegemoetkomend verkeer daar soepeltjes omheen. Op de millimeter passeren ze mekaar. Ik doe daar lustig aan mee en kan inmiddels bogen op een Afrikaanse rijstijl.

Ik sla het gedoe op straat gade vanuit mijn geparkeerde jeepje. Raampje open want aan de overkant zijn ze een dansprogramma aan het voorbereiden. In een carré zijn er stoeltjes in het zand gezet. De meesten zijn al bezet. Het duurt zeker een half uur voor de muziek opgestart wordt. Al die tijd staan de danseressen klaar in hun lange grijze strakke rokken. Benieuwd wat dat voor dans gaat opleveren.
Achter mij stopt een flink ingedeukte bushtaxi met een zwartwitte geit vastgebonden op het dak. Of is het een schaap?  Daar vergis ik me  nogal eens in. Even later passeert de eigenaar met het koppige beest aan een touw. Het ziet eruit alsof hij zijn dwarse hond uitlaat. Even hier snuffelen , dan weer daar. En de man maar trekken. Ook de overkant moet er aan geloven. Misschien is dit slechts een tussenstop en wacht de man op een volgend busje?  Dan komt er een kerel aan rennen met een touwtje. Het beest wordt met geweld tegen de grond gedrukt door de twee mannen zodat zijn voorpoten vastgebonden kunnen worden. Het is me nog niet duidelijk wat ze willen met een beest op twee poten. Maar dan worden ook de achterpoten vast gebonden. Een taxi rijdt voor en opent de achterklep. Met man en macht tillen de heren het beest op die nu aan zijn eigen poten hangt en zwiepen hem in de achterbak. Ik sla mijn hand voor mijn mond van verbazing en ontzetting. De klep gaat dicht, de eigenaar stapt in en de gele 'Benz' slaat de hoek om. Dit wordt geen kort ritje vrees ik. Nu maar hopen dat er flink wat gaten in het karkas zitten zodat ze straks niet een dooie geit uit de kofferbak hoeven te vissen.

En de dansdames? Die staan in het donker nog steeds te wachten op het startsein cq de muziek. De generator zal wel geen benzine meer hebben. Of zoiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Kan hier..