vrijdag 28 april 2017

22

Tijdens het wachten op de lunch in het lokale restaurantje  van Sanyang, overdenk ik de ochtend. Omdat ik mijn telefoon in het water had laten vallen ben ik alle nieuwe Gambiaanse contacten verloren. De afgelopen dagen was ik ziek en kon dus even niet fysiek naar de school om poolshoogte te nemen. Vanochtend wel. Bij aankomst zie ik de deur van de toiletten openstaan. Aha! die zijn dus in gebruik, denk ik monter. Maar iets in me zegt dat ik het beter even kan checken. Boewaa! De kranen hebben geen water en de emmers staan leeg. Op hoge poten vraag ik aan de eerste de beste leraar wat er aan de hand is. Die ziet direct de bui hangen en buigt beschaamd het hoofd. " It is the people who are building overthere.." en hij wijst op de werklui die bezig zijn een tweede schoolgebouw te maken. Al eerder had ik me bedacht dat hier nodig over gecommuniceerd moet worden. Helemaal sinds ik weet dat de Nederlandse consul dit project begeleid en.. financiert.  Met Mr. Cole van SweGam had ik afgesproken dat hij met hen contact zou opnemen. Maar dit gaat me echt te ver. De watertank is leeg omdat zij het water nodig hebben voor hun stenen. Zijn ze nou helemaal betoeterd?!
De leraar is er flink verlegen mee en stuurt me naar de principal. Boven ontvangt die mij in zijn kamertje. Ik barst los dat dit echt niet kan. Ik water regelen voor de school en de werklui het opmaken.. no way..! Vriendelijk glimlachend hoort de principal me aan.
"You are right. Yes you are right! I shall talk with them." Ik maak hem duidelijk dat natuurlijk iedereen drinkwater mag hebben, dat is iets anders dan de tank leeg plunderen.  Hij verzekert me nogmaals dat het niet meer gaat gebeuren en ik druip af.
Maar in het restaurantje krijg ik de geest. Waar is het nummer van die Nederlandse Consul?! Ik ga niet langer op SweGam wachten en bel direct. Tot mijn verbazing krijg ik haar direct aan de lijn. Ik vertel dat ik verantwoordelijk ben voor het watersysteem op de Medina Kunkuding School. Reactie: " Oh wat goed, wij bouwen daar extra klassen!"  Jaja, dat weet ik maar al te goed hahahha.. Ik leg uit wat er vanochtend gebeurd is en dat het niet zo kan zijn dat Nederland er een school neerzet en dat ik met een paar sponsors voor het water mag zorgen. Daar is ze het direct mee eens.
"We moeten vooral niet langs elkaar heen werken" is haar antwoord. Precies! En voor ik het weet flap ik eruit dat er een borehole moet komen willen we de boel draaiend kunnen houden. Ik vertel van mijn contact met SweGam. Die kent ze  heel goed. Nou dat scheelt. En die borehole.. " ja, die moeten wij dan misschien maar doen!"
Hoor ik dit nou goed? Zit ik hier met een telefoontje een complete borehole te regelen?
"Kom maandag naar daar-en-daar dan praten we verder. Om twee uur toasten we op de koning. Drankje is van ons."

Ik ga morgen even een jurkje laten maken geloof ik... en wat make-up aanschaffen..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren? Kan hier..